top of page
  • kfkarinflo

Syg sagsbehandling: Presser sårbar kvinde til selvmordsforsøg

Updated: Jul 26

Radio 24syv fortæller om Titte Vinter, der er gået fra syg til decideret selvmordstruet, i sin tid på et kommunalt bosted. To gange har hun forsøgt at tage livet af sig selv. Men selvom hun får det værre og værre, bliver Frederiksberg kommune ved med at nå den samme konklusion: Dit bosted er egnet til dig.


Jeg er involveret i flere sager, der ligner den, der beskrives i Radio24/7-udsendelsen

Det er borgere, der tilbringer deres bedste år i tilbud, hvor de mistrives i en sådan grad, at de indlægges igen og igen i psykiatrien pga. psykoser, selvskade og selvmordsforsøg.


20-30 indlæggelser i psykiatrien i løbet af 3-4 år er ikke udsædvanligt.


Det er borgere, der åbenlyst ikke får det bedre af den indsats, som kommunen har bevilget. Tværtimod bliver de dårligere og dårligere med hyppige og langvarige indlæggelser til følge.


Det er borgere, der beskriver stor udskiftning i personalet og mange vikarer, hvilket gør dem utrygge.


De beskriver manglende faglighed, for lidt og forkert hjælp og mange konflikter.


Når de beder mig om hjælp, har de som oftest allerede flere gange, støttet af deres pårørende, bedt kommunen om et bedreegnet tilbud, men de ignoreres. Det til trods for, at kommunen har pligt til løbende at vurdere om tilbuddet afhjælper borgerens problemer eller om borgeren skal have et andet tilbud.


Borgeren lider åbenlyst og tilsidst smider de pårørende håndklædet i ringen, og borgeren hyrer mig som partsrepræsentant til at varetage kommunikationen med kommunen.


Sagsbehandlingen møder skarp kritik, men er desværre ikke usædvanlig. Det sker nemlig igen og igen, at sårbare borgere løber panden mod muren i det kommunale system og kæmper forgæves i kampen om at få den hjælp, de har ret til.


Til forskel fra borgeren i Radio24/7-udsendelsen er en borger, som jeg repræsenterer, netop flyttet ind i et andet botilbud. Udenfor hjemkommunen.


For mig vægter et botilbud med stabilitet i medarbejdergruppen samt medarbejdere med en relevant uddannelse (og efteruddannelse) og erfaring med borgerens særlige kombination af problemstillinger højt, når jeg bliver bedt om at hjælpe med at vælge et bosted.



Link til udsendelsen:

https://web.24syv.dk/audio_clips/305852

0 views0 comments
bottom of page